Objetivo: Determinar la relación entre resiliencia y autoestima en adolescentes de una Institución Educativa de Lima Norte, 2023.
Materiales y métodos: Fue un estudio de corte cuantitativo y diseño correlacional/transversal. La muestra la compusieron 159 escolares adolescentes, aplicándose la técnica de encuesta para abordarlos. Se aplicaron dos instrumentos de medición, la escala de resiliencia Wagnild y Young y la escala de autoestima de Rosenberg de 25 enunciados y 10 enunciados, respectivamente.
Resultados: En cuanto a la resiliencia en adolescentes prevaleció el nivel medio con 53,5% y en cuanto al autoestima prevaleció el nivel alto con 76,1%. En cuanto a la hipótesis general, se halló relación entre la resiliencia y autoestima (p<0,05), en cuanto a las hipótesis restantes (específicas), en resiliencia en su dimensión confianza en sí mismo y autoestima (p<0,05) hubo relación, en resiliencia en su dimensión ecuanimidad y autoestima (p<0,05) hubo relación, en resiliencia en su dimensión perseverancia y autoestima (p<0,05) hubo relación, en resiliencia en su dimensión satisfacción personal y autoestima (p<0,05) hubo relación y finalmente, entre la resiliencia en su dimensión sentirse bien solo y autoestima (p<0,05) también hubo relación.
Conclusiones: Se encontró relación significativa entre las variables principales que intervienen en este estudio.
Objective: To determine the relationship between resilience and self-esteem in adolescents from an Educational Institution in Lima Norte, 2023.
Materials and Methods: This was a quantitative study with a correlational/transversal design. The sample consisted of 159 adolescent students, and the applied technique was the survey. Two measurement instruments were used for this research, the Wagnild and Young Resilience Scale and the Rosenberg Self-Esteem Scale, consisting of 25 and 10 statements, respectively.
Results: Regarding resilience in adolescents, the medium level prevailed with 53.5%, and for self-esteem, the high level prevailed with 76.1%. Concerning the general hypothesis, a relationship was found between resilience and self-esteem (p<0.05). For the specific hypotheses, there was a relationship between resilience in the dimension of self-confidence and self-esteem (p<0.05). There was found resilience in the dimension of equanimity and self-esteem (p<0.05), there was a relationship in resilience in its dimension of perseverance and self-esteem (p<0.05), there was a relationship in resilience in its dimension of personal satisfaction and self-esteem (p<0.05), and finally, there was a relationship between resilience in its dimension of feeling good alone and self-esteem (p<0.05).
Conclusions: According to the general hypothesis, a significant relationship was found between the main variables studied in this research.