Objetivo: Determinar la relación entre conocimientos y prácticas sobre la anemia en madres de menores de 2 años que acuden a un centro de salud en SMP, Lima 2023.
Materiales y métodos: Se siguió la ruta del enfoque cuantitativo y el diseño fue correlacional/transversal. Intervinieron 152 madres participantes (muestra). La técnica utilizada fue la encuesta y los instrumentos de recolección de datos fueron dos cuestionarios, uno para conocimientos y otro para prácticas sobre anemia.
Resultados: Se encontró relación significativa entre conocimiento y prácticas sobre la anemia (p<0,05). Según las hipótesis específicas, se encontró relación significativa entre la dimensión generalidades sobre la anemia y prácticas sobre la anemia (p<0,05), por otro lado, también hubo relación significativa entre la dimensión medidas preventivas y prácticas sobre la anemia (p<0,05). En conocimientos sobre anemia tuvo mayor frecuencia el valor medio con 78,9 y en cuanto a prácticas sobre anemia tuvo mayor frecuencia el valor adecuado con 80,9%.
Conclusiones: Hubo relación significativa entre las variables principales conocimiento y prácticas sobre la anemia.
Objective: To determine the relationship between knowledge and practices related to anemia in mothers of children under 2 years of age who attend at a health center in SMP, Lima 2023.
Materials and methods: A quantitative approach was followed, with a correlational/cross-sectional design. A total of 152 mothers participated in the study (sample). The applied technique was the survey, and the data collection instruments were two questionnaires, one for knowledge and another for practices regarding anemia.
Results: A significant relationship was found between knowledge and practices regarding anemia (p<0.05). According to the specific hypotheses, it was found a significant relationship between the dimension of general knowledge about anemia and practices regarding anemia (p<0.05). Additionally, there was a significant relationship between the dimension of preventive measures and practices regarding anemia (p<0.05). In terms of knowledge about anemia, the medium value had a higher frequency with 78.9%, while for practices regarding anemia, the appropriate value had a higher frequency with 80.9%.
Conclusions: There was a significant relationship regarding anemia between the main variables, knowledge and practices.